Στις Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμούς επικεντρώνεται η προσπάθεια του υπουργείου Οικονομικών για περιορισμό των δαπανών του προϋπολογισμού και συγκράτηση των λειτουργικών εξόδων.
Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού 2011 πέραν από τις διακηρύξεις για τον ΟΣΕ δεν γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στην μείωση του ελλείμματος των 52 δημόσιων επιχειρήσεων (ΔΕΚΟ) και στο περιορισμό των δαπανών τους. Ωστόσο, στο τελικό σχέδιο θα αποτυπώνεται μια μείωση στις συνολικές δαπάνες των ΔΕΚΟ, η οποία μεσοσταθμικά αναμένεται να αγγίζει το 20%.
Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού 2011 πέραν από τις διακηρύξεις για τον ΟΣΕ δεν γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στην μείωση του ελλείμματος των 52 δημόσιων επιχειρήσεων (ΔΕΚΟ) και στο περιορισμό των δαπανών τους. Ωστόσο, στο τελικό σχέδιο θα αποτυπώνεται μια μείωση στις συνολικές δαπάνες των ΔΕΚΟ, η οποία μεσοσταθμικά αναμένεται να αγγίζει το 20%.
Σημειώνεται πως το 2008 τα συνολικά έξοδα των Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών ήταν 3,6 δισ. ευρώ, το 2009 ανήλθαν σε 3,5 δισ. ευρώ και εφέτος, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, επανήλθαν στα 3,6 δισ. ευρώ.
Το έλλειμμα των ΔΕΚΟ το 2008 ανήλθε σε 1,67 δισ. ευρώ (0,70% του ΑΕΠ), το 2009 σε 1,62 δισ. ευρώ (0,68% του ΑΕΠ) και εφέτος προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 1,6 δισ. ευρώ. Τόσο οι δαπάνες, όσα και τα έξοδα των ΔΕΚΟ το 2010 απέκλιναν των στόχων που είχε θέσει η κυβέρνηση.
Αναλυτικά, από 3,6 δισ. ευρώ που αναμένεται να ξοδέψουν εφέτος οι ΔΕΚΟ, τα 1,33 δισ. ευρώ αφορούν σε έξοδα μισθοδοσίας, τα 1,26 δισ. ευρώ αφορούν σε λοιπά έξοδα, τα 698 εκατ. ευρώ σε τόκους εξυπηρέτησης δανείων, τα 264 εκατ. ευρώ σε αποσβέσεις και τα 51,5 εκατ. ευρώ σε έξοδα αγοράς καυσίμων.
Ο υπουργός Οικονομικών Γ.Παπακωνσταντίνου έχει ζητήσει από τις διοικήσεις των 52 ΔΕΚΟ να καταρτίσουν και να αποστείλουν έως τις 30 Νοεμβρίου 2010 τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδιά τους για την περίοδο 2011 - 2013. Σε αυτά θα πρέπει να περιγράφονται λεπτομερώς οι στρατηγικοί – επιχειρησιακοί στόχοι δράσεων για την περίοδο 2011-2013, οι πηγές χρηματοδότησης και η χρονική κατανομή τους, καθώς και τα στοιχεία απασχόλησης προσωπικού.
Στο ίδιο πλαίσιο, το υπουργείο Οικονομικών ζητεί αύξηση της διαφάνειας σχετικά με τη χρηματοοικονομική κατάσταση των δημοσίων επιχειρήσεων, ορθολογική λήψη αποφάσεων για την οικονομική ανάπτυξη και βιωσιμότητά των ΔΕΚΟ, άμεση βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των ζημιογόνων επιχειρήσεων και αλλαγή του τρόπου κατάρτισης των προϋπολογισμών με πρόβλεψη ανωτάτων ορίων δαπανών.
Στόχος είναι να περικόψει τα λοιπά έξοδα κατά 20% τουλάχιστον, ενώ εξετάζει τρόπους συγκράτησης των μισθολογικών δαπανών, μέσω της μείωσης του προσωπικού και του περιορισμού των προσλήψεων. Έτσι, στις επιχειρήσεις που υπάρχουν εγκεκριμένες προσλήψεις η δαπάνη μισθοδοσίας θα αναθεωρηθεί, συνυπολογίζοντας τις αποχωρήσεις και τον περιορισμό των υπερωριών.
Πέρα από τον ΟΣΕ -η αναδιάρθρωση του οποίου θα προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση- στο επίκεντρο βρίσκονται ο ΟΑΣΑ, που καταγράφει ζημιές τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, οι ΕΑΣ και ΕΑΒ που αθροιστικά σημειώνουν ζημιές 210 εκατ. ευρώ, αλλά και ο Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομίων Ελλάδος που αθροιστικά την τελευταία τριετία έχει καταγράψει ζημιές 80 εκατ. ευρώ περίπου.
Το έλλειμμα των ΔΕΚΟ το 2008 ανήλθε σε 1,67 δισ. ευρώ (0,70% του ΑΕΠ), το 2009 σε 1,62 δισ. ευρώ (0,68% του ΑΕΠ) και εφέτος προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 1,6 δισ. ευρώ. Τόσο οι δαπάνες, όσα και τα έξοδα των ΔΕΚΟ το 2010 απέκλιναν των στόχων που είχε θέσει η κυβέρνηση.
Αναλυτικά, από 3,6 δισ. ευρώ που αναμένεται να ξοδέψουν εφέτος οι ΔΕΚΟ, τα 1,33 δισ. ευρώ αφορούν σε έξοδα μισθοδοσίας, τα 1,26 δισ. ευρώ αφορούν σε λοιπά έξοδα, τα 698 εκατ. ευρώ σε τόκους εξυπηρέτησης δανείων, τα 264 εκατ. ευρώ σε αποσβέσεις και τα 51,5 εκατ. ευρώ σε έξοδα αγοράς καυσίμων.
Ο υπουργός Οικονομικών Γ.Παπακωνσταντίνου έχει ζητήσει από τις διοικήσεις των 52 ΔΕΚΟ να καταρτίσουν και να αποστείλουν έως τις 30 Νοεμβρίου 2010 τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδιά τους για την περίοδο 2011 - 2013. Σε αυτά θα πρέπει να περιγράφονται λεπτομερώς οι στρατηγικοί – επιχειρησιακοί στόχοι δράσεων για την περίοδο 2011-2013, οι πηγές χρηματοδότησης και η χρονική κατανομή τους, καθώς και τα στοιχεία απασχόλησης προσωπικού.
Στο ίδιο πλαίσιο, το υπουργείο Οικονομικών ζητεί αύξηση της διαφάνειας σχετικά με τη χρηματοοικονομική κατάσταση των δημοσίων επιχειρήσεων, ορθολογική λήψη αποφάσεων για την οικονομική ανάπτυξη και βιωσιμότητά των ΔΕΚΟ, άμεση βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων των ζημιογόνων επιχειρήσεων και αλλαγή του τρόπου κατάρτισης των προϋπολογισμών με πρόβλεψη ανωτάτων ορίων δαπανών.
Στόχος είναι να περικόψει τα λοιπά έξοδα κατά 20% τουλάχιστον, ενώ εξετάζει τρόπους συγκράτησης των μισθολογικών δαπανών, μέσω της μείωσης του προσωπικού και του περιορισμού των προσλήψεων. Έτσι, στις επιχειρήσεις που υπάρχουν εγκεκριμένες προσλήψεις η δαπάνη μισθοδοσίας θα αναθεωρηθεί, συνυπολογίζοντας τις αποχωρήσεις και τον περιορισμό των υπερωριών.
Πέρα από τον ΟΣΕ -η αναδιάρθρωση του οποίου θα προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση- στο επίκεντρο βρίσκονται ο ΟΑΣΑ, που καταγράφει ζημιές τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, οι ΕΑΣ και ΕΑΒ που αθροιστικά σημειώνουν ζημιές 210 εκατ. ευρώ, αλλά και ο Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομίων Ελλάδος που αθροιστικά την τελευταία τριετία έχει καταγράψει ζημιές 80 εκατ. ευρώ περίπου.
ΠΗΓΗ : Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου